silniki renderujące dla Blendera

Lista otwartych i płatnych silników renderujących dla Blendera

W instalce dostajemy:

  • Blender Internal, stary biasowy silnik, który nie jest już tak intensywnie rozwijany, ale wciąż jest domyślny po zainstalowaniu Blendera. Mimo, że Blender Foundation stawia na Cycles, to jednak wciąż można z niego zrobić użytek, zwłaszcza w NPR (non photorealistic rendering), na przykład w połączeniu z Freestyle bazującym na liniach i krawędziach.
  • Cycles, nowy unbiasowy silnik wykorzystujący GPU lub CPU. Jego główną zaletą jest najlepsza integracja z Blenderem i ogromna elastyczność systemu nodów. Łatwo uzyskamy fizycznie poprawne rendery, ale także niefizyczne tricki. Na tę chwilę Cycles jest zwykłym pathtracerem, więc sceny z trudnym do przeliczenia światłem szumią dłużej niż w sinikach wykorzystujących dwukierunkowe śledzenie promieni, ale dzięki GPU raczej można powiedzieć, że jest bardzo szybki.

Otwarte silniki dla Blendera

  • LuxRender , opensourceowy, fizycznie poprawny silnik renderujący, który zawiera w sobie metody unbiasowe MLT/(bidir)Path Tracing) ale także biasowe (directlighting, photonmapping). Jest chyba najbardziej kompletnym otwartym silnikiem jeśli patrzeć na features, ale niestety nie najszybszym (mimo wsparcia GPU opartego opartego o OpenCL), więc o animacji radził bym zapomnieć, chociaż … W każdym razie na stille warto poczekać, można przerywać i wznawiać render, nawet po wyłączeniu programu, można dopasować oświetlenie za pomocą lightgroups po skończeniu renderowania, nawet pojawiły się nody do Blendera. W wiki dobra dokumentacja, ładnie opisane jak działają algorytmy, a to dobrze, lux jest na dodatek trudny.
    www.luxrender.net
  • Yafaray darmowy renderer, wykorzystujący raytracing oraz algorytmy oświetlenia globalnego. Co tu dużo mówić, kiedyś, gdy nie było dużego wyboru, był oczywistym wyjściem, by zastąpić internal, ale ostatnio jakoś zatrzymał się jego rozwój, i Yafaray pozostał niekompletny . Zapewne przez silną konkurencje Cycles, który go prześcignął chyba pod każdym względem
    www.yafaray.org
  • Mitsuba, piszą, że jest phisically based i research oriented, ale chyba nie jest bardzo użyteczna i wiele renerów zobaczyć online się nie da. Warto poczytać dokumentacje.
    www.mitsuba-renderer.org
  • POVray, najstarszy opensourceowy renderer, którego już chyba nikt nie używa, więc zaskoczeniem było dla mnie, że jeszcze w listopadzie 2013 roku wyszła jakaś wersja.
    Strona povray.org mocno odstrasza, a istniejące rendery trącą myszką
  • Aqsis, pojęcia nie mam co to jest, ale na stronie blendera o zewnętrznych silnikach wymieniony jest jako  cross-platform 3D rendering solution adhering to the RenderMan standard. www.aqsis.org

Płatne lub darmowe i zamknięte silniki

  • Corona renderer, strasznie piękne rendery mają na stronie, ale nie jest dla mnie jasne, czy to zasługa genialnych algorytmów, czy genialnych artystów, w każdym razie wygląda, jak by bardzo naturalnie światło wyglądało w tym silniku. Na razie jest free, potem będzie płatna
    corona-renderer.com
  • Evermotion NOX, darmowy silnik od Evermotion.
    www.evermotion.org/nox
  • V-Ray, chyba najbardziej znany i popularny płatny silnik renderujący.
    V-Ray Standalone license – 350€ + vat, chyba jeszcze trzeba kluczyk USB
    www.vray.com
  • OctaneRender™ for Blender Beta + Standalone Combo v1.x License (279 €)
    render.otoy.com
  • Indigo 2.0, licencja na 3 stanowiska to 595.00 €

  • Thea Render, 295 €
    www.thearender.com